Andy Warhol
Ronald Nameth
Exploding Plastic Inevitable, 1966
Exploding Plastic Inevitable, 1966
Regie: Ronald Nameth
Show Co-ordinator: Paul Morrissey
Licht: Dan Williams
Sound: David Faison
Musik: The Velvet Underground & Nico,"I'll Be Your Mirror"; "European Son"; "It Was a Pleasure Then" von Nico's "Chelsea Girl"-LP; zwei Live-Songs von "Exploding Plastic Inevitable at Poor Richard's", 1363 No. Sedgwick, Chicago, 1966/06/23, "Heroin" [5:14 Min.] and "Venus In Furs" [3:24 Min.]
John Cale: Gesang und Keyboards, Schlagzeug
Sterling Morrison: Gitarre
Maureen Tucker: Bass
Angus MacLise: Schlagzeug
Das Multi-Media-Happening "Exploding Plastic Inevitable" (EPI) begann im April 1966 als eine Serie von Performances und Pop-Lifestyle-Darbietungen, die Andy Warhol in Zusammenarbeit mit Velvet Underground und der Sängerin Nico inszenierte. Gearbeitet wurde mit kreischenden Gitarrenverstärkern, hämmernden Schlagzeugattacken und treibenden Bassrhythmen, überdies mit zuckenden Stroboskopblitzen und Lichteffekten zu psychedelischen Dia- und Filmprojektionen. Bekannteste Location des Kulturspektakels war das "DOM" in New York City. "Exploding Plastic Inevitable" wurde im selben Jahr noch in San Francisco und Los Angeles gezeigt, sowie im Juni 1966 in Chicago. Dort entstanden die Filmaufnahmen von Ronald Nameth. Auf dieser letzten Veranstaltung fehlten Lou Reed und Nico.
"There's a spectacular sense of frantic uncontrollable energy, communicated almost entirely by Nameth's exquisite manipulation of the medium. EPI was photographed on color and black-and-white stock during one week of performances by Warhol's troupe. Because the environment was dark, and because of the flash-cycle of the strobe lights, Nameth shot at eight frames per second and printed the footage at the regular twenty-four fps. In addition he developed a mathematical curve for repeated frames and superimpositions, so that the result is an eerie world of semi-slow motion against an aural background of incredible frenzy. Colors were superimposed over black-and-white negatives and vice-versa. An extraordinary off-color grainy effect resulted from pushing the ASA rating of his color stock; thus the images often seem to lose their cohesiveness as though wrenched apart by the sheer force of the environment" (zit. nach http://smironne.free.fr/NICO/FILMS/awepi.html).