
Simon Luttichuys
Stillleben mit Weinglas und Brötchen, Um 1650
Auf der Messerklinge bezeichnet und datiert: 'WK 1668' (nur noch Reste erkennbar)
Auf der Rückseite nummeriert: '6883' (blaue Kreide)
Simon Luttichuys (1610 - 1661), um 1650 (1); [...] (2); Kunsthandel Fritz Kleinberger (#### - 1936), Paris, ? - 14.7.1905 (3); Ankauf von dort, 14.7.1905 (4)
1) Es ist zu klären, wann, wie, an wen und für wie viel Luttichuys das Werk verkaufte oder gab.
2) Bislang unbekannte Provenienz/en.
3) HAHK: Rechnungen 1904, Nr. 33.
Zur Galerie Kleinberger heißt es auf https://www.getty.edu/research/tools/guides_bibliographies/provenance/dealer_archives.html (16.7.2020, Ute Haug).
'Kleinberger Galleries, Paris and New York
Founded in Paris by Franz Kleinberger in 1848, the firm was an early promoter and importer of European paintings to the United States. By 1913 Kleinberger was exhibiting at its gallery on lower Fifth Avenue, near the Duveen Gallery. Harry S. Sperling (d. 1973) was vice president of the firm, and after the death of Kleinberger (c. 1936) served as president until 1973. Kleinberger's was closely associated with Julius Böhler before and after World War II [see Böhler Steinmeyer]. Kleinberger also seems to have been closely associated with Duveen. Kleinberger's correspondence files (unrelated to Duveen) were among the papers from Duveen given to the Metropolitan Museum and now at the GRI.
MMA/EP: Stock cards, 1897–1973, and clipping file.
GRI [Duveen]: Correspondence and gallery records, c. 1913–73 (correspondents include Bernard Berenson, Duveen, Böhler, de Boer, etc.).'
Siehe auch: https://research.frick.org/directory/detail/455 und https://rkd.nl/en/explore/artists/451560 (16.7.2020, Ute Haug).
4) HAHK: Rechnungen 1904, Nr. 33. Die Ankaufssumme betrug 2445 Mark.
Stand: 16.7.2020, 3.6.2021, Ute Haug.
Status: in Bearbeitung (die mit # markierten Stellen sind noch zu ergänzen), ungeklärt, unbedenklich.
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Öl auf Eichenholz 53,5 x 40,6 cm (Bild) Hamburger Kunsthalle, erworben 1905 Inv. Nr.: HK-73 Sammlung: Alte Meister © Hamburger Kunsthalle / bpk Foto: Elke Walford