Susan Philipsz

Lowlands, 2008

Susan Philipsz zählt zu den bekanntesten internationalen Künstlerinnen der Gegenwart. Als ausgebildete Bildhauerin lotet sie die Grenzen zwischen Skulptur und Klang, zwischen Materialität und Immaterialität aus. Einer ihrer Schwerpunkte ist die künstlerische Auseinandersetzung mit Themen wie Vergänglichkeit, Erinnerung und Trauer sowie den folgenschweren Kriegserfahrungen des 20. Jahrhunderts. In den vergangenen Jahren hat sie zahlreiche eindrucksvolle Sound Installationen in öffentlichen und institutionellen Räumen entwickelt – zuletzt in der Hamburger Kunsthalle im Rahmen der Ausstellung „Trauern. Von Verlust und Veränderung“. Seit über zwei Jahrzehnten beschäftigt sich Susan Philipsz mit der Umgestaltung und Interpretation musikalischer Quellen vor dem Hintergrund ortsspezifischer Gegebenheiten. Mittels eigener Stimme oder instrumentaler Kompositionen erkundet die Künstlerin in ihren Werken die räumlich-skulpturalen Qualitäten von Klang und dessen emotionale wie kognitive Wirkung.
In der 3-Kanal Klanginstallation singt Philipsz parallel drei verschiedene Versionen des traditionellen schottischen Seefahrerlieds „Lowlands Away“, das von einem Ertrunkenen und seiner verlorenen Liebe erzählt:
‚I’m drowned in the lowland seas,‘ he said, Lowlands, lowlands, away my John, ,Never kiss you more – for I am dead,‘ My lowlands away
Simultan abgespielt aus drei Lautsprechern, weichen die leicht unterschiedlichen Liedversionen wellenförmig voneinander ab und überlappen sich stellenweise. Am Ende ist nur noch eine der Stimmen zu hören. Dabei umfängt und verzaubert das Soundpiece seine Hörerinnen und Hörer, in dem die zarte, melodiöse Stimme von Susan Philipsz klingt, als würde sie ganz intim zu sich selbst singen.

Brigitte Kölle
The Spartikus leaders Karl Liebknecht and Rosa Luxumburg were both murdered by the paramilitary Freikorps on the night of the 15th January 1919. Luxemburg’s body was thrown into the Landwehrkanal where the underwater currents carried her body through the weeds and silt until her corpse was finally lifted from the water in May that same year. That sad image of her decomposing body came back to me as I stood in the room in Galerie Isabella Bortolozzi that looks out on to the same canal. It made me think of the female character in the closing lines of James Joyce’s Finnegans Wake where she takes the form of the river as it flows out to meet the ocean. It also made me think of the drowned lover from the song Lowlands. All green and wet with weeds so cold, Lowlands, lowlands, away my John.

I loved the song Lowlands when I first heard it. It evoked a dark and murky land beneath the sea while at the same time it made me think of the lowlands of Scotland where I’m from. There are three versions of this old Scottish ballad, which I got from Stan Hugill’s Shanties of the Seven Seas. Each version tells the same story of a drowned lover returning as a ghost to mourn the fact that they will never be together again. I’ve recorded myself singing each of the three versions and then have them play simultaneously. They all begin the same but then gradually change so as the lyrics intertwine and overlap, coming together and then parting again. Each version varies in length so that at the end only one lone voice can be heard.

In the space that looks out on to the Landwehrkanal I have installed a rare edition manuscript with a text from Finnegans Wake called Anna Livia Plurabelle arranged to music composed by Hazel Felman. To the rear of the gallery, I have installed a 16mm film titled Returning. This film is shot in a single take, on a Sunday afternoon in January in the Tiergarten in the centre of Berlin. It records a monument that marks the place of the death of the socialist leader Karl Liebknecht who was murdered along with Rosa Luxemburg in 1919. The camera records the flow of people who pass by, cyclists, dogs, kids playing and joggers. Some interrupt their journey to read what's inscribed and for those few moments contemplate what happened that night. The view framed in the film is remarkably similar to that out of the window looking on to the canal with its trees and passing traffic. This links the beginning of the exhibition to the end and brings the end back to the beginning.

Susan Philipsz

Details zu diesem Werk

3 Kanal Audio-Installation. Dauer: 8:35 Min. Hamburger Kunsthalle.Dauerleihgabe Stiftung Hamburger Kunstsammlungen Inv. Nr.: G-2020-42 Sammlung: Galerie der Gegenwart © Susan Philipsz

Wir sind bestrebt, die Art und Weise zu hinterfragen, wie wir über Kunst und unsere Sammlung sprechen und diese präsentieren. Daher freuen wir uns über Ihre Anregungen und Hinweise.

Feedback
Weitere Werke von
Susan Philipsz