Diamanda Galas

Diamanda Galas, 1984

Diamanda Galas, 1984

A-Seite
Panoptikon 1982/1983, für das Festival Donaueschingen, 1982

B-Seite
Tragouthia Apo To Aima Exoun Fonos (Song From The Blood of Those Murdered), US-Uraufführung: New Music America, San Francisco, 1981

"When asked to describe the perfomance work of Diamanda Galas in few words as possible, I normally respond with the term 'Schrei Opera,' in reference to the Schrei-performance of German expressionist theatre. Schrei-performance (from the German for 'shriek') was characterized by heightened awareness and extreme emotional states, and by a unity of voice and gesture ('sounds become corporal and movements aural'). In Felix Emmel's 'The Extatic Theatre' (1924), the actor was described as being either of two types: 1) the actor of nerves, whose performance was based on close observation of other individuals to create a finely-drawn psychological mosaic, and 2) the actor of blood, whose changing stage persona was always rooted in his own internal reality, the unity and flow of his blood. In Galas' work it is the actor of blood who is the most manifest..." (Richard Zvonar, zit. nach Plattencover).
“Diamanda Galas arbeitete nach einer klassischen Gesangsausbildung mit dem Avantgarde-Komponisten Iannis Xenakis, verschiedenen Theater- und Performance-Gruppen und mit dem Jazz-Musiker Ornette Coleman zusammen. In den späten siebziger Jahren begann sie, die sich selbst als elektroakustische Schauspielerin bezeichnet, mit der Realisierung eigener Projekte, die bis in die Gegenwart von der Auseinandersetzung mit menschlichen Verhaltensweisen unter extremen Bedingungen bestimmt sind” (zit. nach Wolfgang Sterneck, Der Kampf um die Träume - Musik und Gesellschaft, Hanau, 1998).

LP Inv. Nr.: A-1986-10 Sammlung:

Wir sind bestrebt, die Art und Weise zu hinterfragen, wie wir über Kunst und unsere Sammlung sprechen und diese präsentieren. Daher freuen wir uns über Ihre Anregungen und Hinweise.

Feedback
Weitere Werke von
Diamanda Galas